Att bli gammal

Goodmorning! Självklart e' denna mamman uppe, och har varit det ett bra tag. Jag vaknade vid sex, och kunde inte somna om. Skitjobbigt! Låg och vände och vred mig tills klockan va' kvart i sju, sen gav jag upp. Älskling körde iväg för att jobba för en stund sen, så nu sitter jag bara här och väntar på att ungarna ska vakna. Vi har inga planer för idag, det blir en glidardag, med mkt mys och lek. 

Elliot e' för söt. 

Elliot: Mamma..
Fia: Ja..
Elliot: Ska du bli gammal nån gång..?
Fia: Ja, det blir vi alla..
Elliot: Men jag vill inte att du ska dö!
Fia: Jag ska inte dö, inte på väldigt länge
Elliot: Jag vill inte va' utan min mamma, vilken mamma ska jag ha då..?

Det här med döden e' inte superlätt att förklara för barn. När Fifi försvann ifrån oss i mars så försökte vi såklart göra det. Vi sa att hon va' gammal och sjuk, att det va' därför hon dog, vilket e' helt sant. Men att bli gammal behöver ju inte betyda att man ska dö. Många e' gamla väldigt länge, iaf människor. Så när jag och Elliot pratade om att bli gammal, då trodde han direkt att när jag blir gammal så dör jag. Sötungen. Vi får hoppas att han slipper fler lektioner i döden på nära håll på ett bra tag nu. 


Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?

RSS 2.0