Magsjuka..?

Jaha, då har Elida kräkts inatt. Hon mådde lite illa när hon skulle gå och lägga sig, eller kände sig konstig rättaresagt. Trots det så somnade hon. Jag va' uppe och kollade till henne, och då sov hon sött. Efter nån timme kom Elliot ner, och berättade att hon hade kräkts. Hon hade vaknat av att hon behövde kräkas, och såklart inte hunnit ut på toan, stackaren! Efter det va' det lugnt i flera timmar. Hon drack vatten, och jag bäddade ner både henne och Elliot i soffan i vardagsrummet. Sen kräktes hon igen, men då va' det bara lite vatten som kom upp. Strax innan kl.05 imorse väckte hon mig, och hade då spottat i hinken jag ställt fram. Man får väl va' tacksam över att det har varit så pass lindrigt. Vi har ju aldrig "lyckats" få kräksjukan förut, så det ska bli intressant att c om ngn annan blir sjuk. Jag har inte kräkts sen jag va' 11 år gammal, och vem vet om det va' kräksjukan jag hade då.

Jag ringde skolan strax innan kl.08, och berättade hur det va'. Att Elida hade kräkts inatt, och att även Elliot får stanna hemma ifall att. De va' väldigt tacksamma sa hon jag pratade med, för det va' visst många som va' sjuka nu. Man kan ju försöka förhindra smittspridning iaf. Magsjuka e' inget man "ska" ha varje år, även om många verkar tro det. God handhygien e' a och o, samt att man följer 48-timmarsregeln. Du ska vara helt frisk i 48 timmar innan du återvänder till dagis/skola/arbetsplats. Då förhindrar du att smittan sprids vidare!

Nu ska jag ta tag i mitt liv! :) 


Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?

RSS 2.0