Schema

Jaha, redan torsdag. Veckorna susar förbi. Idag vaknade jag runt kl.07. Låg en stund och kikade på min fina lilla kille, som låg och snusade så sött tätt intill mig. Gick sen upp, ut med hunden, ner i tvättstugan, stoppade i mig frukost.. och nu sitter jag här. Får gjort så otroligt mkt när Johan inte e' hemma. Även om det e' underbart när han e' ledig, så e' det faktiskt skönt att få köra igång sina rutiner igen ;)

Det e' grått och trist ute. Har regnat inatt. Det känns verkligen som höst. Får c vad vi ska hitta på för nå't. Barnen sover än, och det får de, för det e' ju lov :)

Vi har gjort upp ett schema här hemma. Elida och Elliot har bråkat asmkt den senaste tiden, och det funkar inte. Alltså har ett schema åkt upp på kylskåpet. Varje dag som de har hjälpt till lite här hemma, tex städat sitt rum, plockat av bordet, plockat i eller ur diskmaskinen osv, så skriver vi 10kr på schemat. Det blir 70kr/vecka. Om de däremot bråkar med varandra, eller med ngn annan av syskonen, inte lyssnar, och inte håller ordning på sitt rum, då blir det inga pengar den dagen. Så enkelt e' det. De har verkligen blivit taggade av detta, och hjälpt till som tusan. "Mamma, du ska inte tömma diskmaskinen! Det e' vårt jobb!", sa Elida igår efter maten ;) De har dessutom själva kommit överrens om vem som ska lägga i disktabletten i maskinen, och torka av bordet. "Om du gör det idag så e' det min tur imorgon". Två dagar på raken har Elida tom dammsugit. I förrgår dammsög hon hela huset, och igår nedervåningen. "Mamma, får jag svabba oxå..?", undrade hon sen. Men där gick min gräns. Det sköter jag! :) Nu får vi c om detta system kommer att funka framöver oxå.

En annan rolig sak som har hänt det e' att Holly äntligen har gått med på att kissa på toan. Hon har vägrat förut, har bara kissat på pottan. Så om vi har åkt iväg långt, tex en heldag i Linköping, då har vi haft en potta med oss i bilen :) I förrgårkväll släppte det äntligen. Hon höll Elida i handen, medans Elida läste en bok. Då gick det bra :) Igårmorse när jag gick upp till dem såg jag inte pottan. Frågade Holly om hon skulle gå och kissa, men det hade hon redan gjort. Elida hade gömt pottan under badbaljan i duschen, och hjälpt Holly på toan. Hon hade kissat på en gång. Sen hade hon fått en krona ur Elidas spargris, för att hon varit så duktig. Vilka ungar man har <3

Igår va' vi på BVC med lilla Valje, som inte e' så liten längre! Imorgon blir han 5 veckor, och igår vägde han 4910 gram! Åhh, min plutt växer på sig! Man hinner inte med :/ Ska lägga undan strl 50 kläderna nu, och kanske även tvätta upp 62:orna. Det går ju sååå fort! Sköterskan va' så nöjd med hans viktuppgång, och det e' himla skönt :)

Har tagit fram babygymet nu, som alla barnen har haft. Elida fick det i julklapp, när hon va' drygt 2 månader gammal, och det håller än :) Igårkväll låg lillen och kikade runt lite. Det har hänt mkt på dessa 5 veckor. Han tittar med stora ögon på oss när vi pratar med honom. Åhh, gosnosen!

Nähä, kanske dax att väcka lite barn snart, så den här dagen kommer igång :)




Kommentarer:
Postat av: Emelie

Är vibratorn på mobilen som hörs ner till oss ;)

2012-04-12 @ 10:45:06
URL: http://familjenbrocka.blogg.se/livet

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?

RSS 2.0